Saturday, February 12, 2011

"Update" bersama Iqma Tarantino : PENGHANCUR ATAU PEMBAKAR SEMANGAT?



Okay guys. dah tiba masanya post untuk segmen "Update" yang akan memaparkan pendapat tetamu jemputan kita, Iqma Tarantino. (1 minggu sekali). Yang first post aritu tu, adalah untuk minggu yang lepas, dan post Penghancur atau Pembakar Semangat ni, adalah untuk minggu (minggu kedua Februari) ini.

IQMA TARANTINO : 
OKAY GUYS,HELLO HELLO PEMINAT BOLA MALAYSIA!

Minggu ni aku Iqma Tarantino, nak bincang kan satu topic yang mungkin da ramai yang tahu dan mungkin juga hanya segelintir sahaja yang tahu. Aku nak cakap mengenai Ultras Malaya.
ULTRAS MALAYA!

"During the 1960s in Malaysia and Singapore, some racial extremists were referred to as "ultras". The phrase was most commonly used by the first Prime Minister of Singapore, Lee Kuan Yew, to refer to Malay extremists."

Forget about it. Ultras Malaya adalah "gerbang tempur penyokong bola sepak tempatan". Hang semua rasa depa ni adalah pengacau seperti yang dikatakan dalam tv tu semua ka? well, sorry to say brah, actually, Ultras Malaya adalah peyokong fanatic yang menyokong hingga ke wisel penamat. Mereka akan berdiri sepanjang 90mins dan sentiasa bersorak walaupun team yang disokong sedang kalah atau bermain dengan teruk.

Diambil daripada facebook page "Ultras Nogori 9"


Ultras juga sekarang ni aku tengok da ramai pengikut dan telah merebak dalam pasukan negeri.seperti contoh Ultras Nogori dan Ultras Kedah. Ultras bukan la penyokong yang suka membuat kacau dan mereka juga tidak membakar mercun atau membuat rusuhan. Mereka hanya membakar flare dan flare tidak berbahaya. Okay sebenarnya, ultras ni diambil dari budaya eropah, japan dan juga Indonesia yang menyokong team mereka sehingga habis perlawanan. Ada yang mengatakan Ultras ni adalah bersifat seperti "hooligans". Well brother, ultras jelas berbeza dari Hooligans.




Okay, mungkin korang tak tahu apa aku cakap pasal "hooligans" kan. hah, hooligans pulak kumpulan penyokong yang begitu fanatic dan suka membuat kacau.seperti contoh, GSE adalah hooligans dari West Ham, dan boleh dikatakan paling ganas dan jika berjumpa dengan penyokong dari hooligans lain. mereka akan bergaduh dan membuat kacau. HAH INI BARU LA BOLEH KITA GELAR TAKDA SEMANGAT KESUKANAN. Ini contoh kekecohan yang hooligans buat.



"Senyumanku lebih menggoda daripada Iqma Tarantino."


Yang aku pelik pulak, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Sharberry Cheek mengatakan yang Ultras tidak bersifat kesukanan. Well, datuk, saya nak cakap sikit la, macam mana lagi la nak tunjuk kan semangat kesukanan datuk, kalau takat duduk tengok bola makan kuaci di stadium atau di tv, then tertido, esok tengok result dekat paper. Itu ke semangat yang datuk cakap. Maaf la datuk, saya hanya member kan pendapat yang Ultras ni adalah titik permulaan untuk liga Malaysia dinaikan taraf. Ultras tidak akan duduk walaupun hujan atau ribut, dan akan sentiasa menyokong pasukan mereka.

Okay itu saja untuk minggu ni, aku harap semua boleh fikirkan apa yang aku katakan ni. Ultras walaupun kadangkala boleh menjadi ganas, kebanyakan perlawanan berlansung tanpa insiden pergaduhan. Ultras adalah seni. Seni flares, Tifo dan choreo. Seseorang ultras tidak akan menyerang, namun jika diserang pertahankan diriadalah menjadi keutamaan. “Ultras never leave man behind; this is brotherhood, blood in blood out”

Gambar cool yang disebat dari carian Google.




The Ultras are guilty:

guilty for existing,
guilty for thinking,
guilty for living free in a world of slaves,
guilty for loving unconditionally ,
guilty for not selling themselves to modern football,
guilty for saying the truth,
guilty for supporting the colors refusing benefits and compromises,
guilty for believing,
guilty for not having bosses,
guilty for not buying a club,
guilty for daring for a belief,
guilty for serving an idea,
guilty for returning from the stadium without voice,
guilty for going on away games,
guilty for not wanting to be bought,
guilty for believing that friendship is an absolute value,
guilty for not being cowards,
guilty for having an own mentality, in a world of conformists,
guilty for still knowing to dream,
guilty for sustaining the banner (club, colors) and not the players,
proudly guilty for not ever being approved 
Guilty for living ULTRAS, forever !




*Article ini merupakan pendapat asal penulis, Iqma Tarantino.

No comments:

Post a Comment