Saturday, April 2, 2011

"Update" bersama Iqma Tarantino : SEMANGAT HARIMAU KIAN MEMUNCAK

Hello guys, rasa da lama da kot segmen ni tak post, so pada minggu aku rasa nak borak mengenai pemain muda dan pemain luar.
  
Okay bagi aku, setiap team perlukan juga pemain muda yang betul betul muda bagi tujuan pendedahan dan juga pemain senior bagi berkongsi pengalaman. Pemain muda memang ramai yang berbakat pada masa ini, tapi kadang kadang pengalaman tiada.hah, cadangan FAM nak hanta pemain muda yang berusia 16 ke 17 tahun ke Slovakia sangat bagus bagi tujuan pendedahan , tapi perbelanjaannya juga tentu besar. Jadi aku mencadangkan kepada FAM agar tak perlu lah hanta ke Slovakia.

Slovakian Football Association

Just hantar je dieorang ke liga Indonesia. 2nd division ke atau liga presiden Indonesia(tak tahu nama yang digunakan disana) pun da okay aku rasa. Kenapa aku pilih Indonesia , ni kerana bagi aku, corak permainan Indonesia adalah sangat cantik. Memang kita semua tak boleh nak tipu diri sendiri la kalau kita tengok game Indonesia kita boleh lihat la macam mana cantik nya dieorang bermain. Betul tak? lagi pun currency Malaysia dengan Indonesia jauh lebih rendah kalau nak dibandingkan dengan Slovakia. Aku bercakap ni bukan mengenai pemain muda yang berumur 18 ke 20an. Aku nak 15 ke 17tahun diberi pendedahan.

Okay enough pasal isu pemain muda.
Kita beralih pula ke isu perlu ke pemain import dalam Liga Malaysia? Sebenarnya kalau nak diikutkan memang la pemain import ni isu lama , tapi bagi aku wajar aku nak suarakan pendapat aku. Okay pendapat aku adalah tidak wajar. aku ulang, Tidak Wajar. Kenapa aku cakap tidak wajar? hah, okay setiap benda memang la ada advantages and disadvantages dia kan, but bagi hal ni memang banyak buruk dari baik je bagi aku.

Juan Manuel Arostegui, Amri Yahyah. 2002
Okay yang pertama adalah bila pemain dari luar diambil bermain di negara kita, jelas kita boleh tengok pemain kita sendiri tenggelam. Pemain kita hanya akan dijadikan sebagai pembantu kepada mereka. betul tak? Bila FAM dulu hentikan pengguaan player luar, banyak team yang kecundang akibat ketiadaan hero mereka. Ye la, selama ini, dieorang punya kerja dapat bola pass dekat mereka(pemain import), mereka la yang goal kan. haha , tak bagus la kalau macam tu.

Safee Sali
So, bagi aku la, ada berita cakap FAM mungkin ingin membawa masuk semula pemain luar, aku rasa tak patut la.tu ja aku rasa. *mark my words. Nowadays, budak budak sudah pun ada idola mereka sendiri seperti mereka ingin bermain seperti Safee Sali, ingin mengelicik seperti S.Kunanlan dan ingin menjada gawang seperti Khairul Fahmi Che Mat. Jangan bila pemain luar sampai, budak kecik pun da tak kenal da pemain Malaysia. Tu saja la untuk minggu ni, sekian .Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment